Uitzenden van informatie niet altijd effectief

Gepost door: Corry Gepost op: 3 april 2010 | 2 Reacties

Tags: ,

Niemand zal ontkennen dat iedereen het doet. Het uitzenden van informatie, voortdurend en overal. Als mens en als organisatie hebben we allemaal 'last' van een bepaalde zendingsdrang. Je wilt informatie delen met anderen en je gaat er dan vanuit dat de ander daardoor de wereld gaat zien zoals jij die ziet. En om dat te bereiken wordt veel energie gestoken in het verhaal, de wijze van benaderen, de verpakking, enzovoort. Allemaal prima natuurlijk, maar vaak staan we er niet bij stil dat de meest actieve persoon de ontvanger van de boodschap is. Deze creëert op geheel eigen wijze de werkelijkheid, al dan niet met behulp van jouw informatie.

Het is geen nieuws dat iedereen z'n eigen referentiekader heeft en vanuit die positie alle informatie tot zich neemt. Maar hoe gaat dat nu precies in z'n werk, wat speelt er allemaal mee? Er is inmiddels veel onderzoek gedaan naar dit fenomeen. Ik vond de conclusies van onderzoekers van de universiteit van Yale heel helder:

- Mensen stellen zich selectief bloot aan informatie, ze nemen selectief waar (dikwijls onbewust), ze komen tot selectieve beeldvorming (half- of onbewust), onthouden selectief; ze laten selectief elementen uit het geheugen meespelen in hun overwegingen en ze maken een selectie uit voorhanden gedragsalternatieven;
-
Mensen kiezen uit beschikbare alternatieven meestal wat de eigen ideeën en meningen ondersteunt en wat het gevoel van eigenwaarde versterkt;
- Mensen die leren na te denken over een onderwerp zijn daarna minder beïnvloedbaar;
- Een doordachte keuze van een medium heeft meer effect dan het gebruiken van meerdere kanalen;

Als je het zo bekijkt kun je volgens mij het volgende concluderen:

  • Informatieoverdracht gaat volgens het trechterprincipe. Bovenaan stop je er 100% informatie in, maar onderweg verliest de informatie behoorlijk aan effect;
  • Verlies zit hem bijvoorbeeld in:
    - De informatie bereikt een persoon niet
    - De informatie sluit niet aan bij de persoon waardoor deze het niet kan of wil lezen
    - De informatie wordt niet of anders onthouden
    - De ontvanger voelt zich niet betrokken en de informatie interesseert hem daarom niet
    - De informatie wordt niet geaccepteerd en daardoor niet onthouden en niet gedeeld
    - De informatie leidt niet tot verandering van gedrag omdat de ontvanger geen voordeel ziet
  • De mate waarin aansluiting kan worden gevonden bij de leefwereld van de ontvanger, de mening van de ontvanger over de zender en over de informatie en de mening van invloedrijke anderen bepaald het uiteindelijke effect van de gedeelde informatie;
  • Communicatie is een co-creatie, waarbij het effect het resultaat is van een ingewikkeld samenspel van zender, boodschap, context en ontvanger.

 

 


 

 

Plaats je reactie

Comments

  • 20-50 % ... (afhankelijk van allerlei factoren)

    Posted by Corry, 09/05/2010 6:42pm (10 years ago)

  • Hoeveel % blijft er over aan het eind van de trechter ? :)

    Posted by Yvon, 08/05/2010 12:57pm (10 years ago)

RSS feed for comments on this page | RSS feed for all comments