Lams/rundvleesschotel met zwart-oogboontjes

Gepost door: Corry Gepost op: 6 januari 2010 | 0 Reacties

Tags: ,

Vandaag is het er dan toch eindelijk van gekomen. Ik heb een stoofschotel gemaakt met zwart-oogboontjes. Gecombineerd met lamsvlees, een runderworstje en tomatenblokjes een heerlijk gerecht.

Het is van oorsprong een Turks recept, dat ik een beetje heb aangepast. Ik maak het nu als volgt:

Nodig: 250 g zwart-oogboontjes, eventueel een uurtje geweekt in koud water (heb ik gedaan) - 250 g lamsbout zonder been, in blokjes - ca. 100 g runderbraadworst, in plakjes - 2 uien, gesnipperd - 2 teentjes knoflook, gesnipperd - 4 takjes peterselie, fijngeknipt - 1,5 el olijfolie - 1 gedroogd chilipepertje, verkruimeld - 3 theelepels paprikapoeder - 1,5 theelepel kaneelpoeder - 1 blikje tomatenpuree (70 g) - ruim ½ blik tomatenblokjes (à 400 g) - zout en peper.

Spoel de boontjes af en breng ze met ruim vers water aan de kook. Laat ze ca een uurtje zachtjes gaar koken. Giet ze af en vang het kookvocht op.

Verhit de olie in een braadpan en fruit de ui met de knoflook ca 2 min. Vlees er worst toevoegen en 5 min omscheppend bakken. Voeg dan chilipepertje, paprikapoeder, kaneelpoeder en tomatenpuree toe en meng het goed door het vlees. Laat het 3 minuten bakken om de geuren zich te laten ontwikkelen. Doe bonen en 1,5 dl van het kookvocht erbij. Breng het aan de kook, zet dan het vuur lager en laat het gerecht in 45 min zachtjes gaar stoven. Breng het op smaak met peper en zout en strooi de peterselie erover.

Lekker met een frisse salade.

 

Driekoningen

Vandaag is het 6 januari, driekoningen. In Griekenland wordt dan de doop van Jezus in de Jordaan gevierd. Dit feest heet Epifania of Theofánia (Godsverschijning) of yortí ton fóton (feest van de lichten). Het belangrijkste symbool van Epifanie is de ster van Bethlehem, als teken dat het Licht in de duisternis gekomen is. Epifanie verwijst naar de verschijning van God in de wereld. Jezus goddelijkheid wordt herdacht: de geboorte uit de Maagd Maria, het bezoek van de Wijzen uit het Oosten, en de doop van Jezus door Johannes de Doper.

De priester houdt op 5 januari een zegeninggebed over het water. Dan bekruist de priester het water en zegent de mensen op hun voorhoofd met een in het water gedoopt bosje basilicum. In de loop van de dag komen de kinderen voor de derde en laatste keer aan de deur kálanda zingen, nu over het licht en de zegening. Op 6 januari worden 's ochtends de ochtenddienst en een liturgie gevierd. Vervolgens gaan de mensen met de icoon van Jezus' doop in de Jordaan naar de rivier, het strand, de beek of de haven. De priester zegent het water en gooit er vervolgens, als symbool van de doop van Jezus, een kruis in. Hierna duiken de grootste durfals het (koude!) water in om het kruis naar boven te halen en terug te brengen. De winnaar wordt geëerd. Op plaatsen waar het water te diep is of vervuild heeft de priester het kruis aan een kettinkje gebonden en kan hij het direct weer naar boven halen.

Bron: Griekse Gids.

 Ook in Nederland kennen we Driekoningen, met andere gebruiken. Driekoningen, Epifanie of Openbaring van de Heer (Sollemnitas Epiphaniae Domini in het Latijn) is een christelijke feestdag die elk jaar op 6 januari wordt gevierd en waarop men de bijbelse gebeurtenis herdenkt van de wijzen die een ster in het oosten zagen staan en deze volgden tot in Bethlehem, om Jezus te begroeten als de pasgeboren koning der joden. Dat deze wijzen uit het oosten kwamen, gaat terug op Mattheüs 2:1. Dat de wijzen de ster (van Bethlehem) "in het oosten" gezien hebben, moet in dit verband dus betekenen dat zij de ster zagen terwijl ze in het oosten waren - en niet dat de ster aan de (voor hen) oostelijke hemel verscheen.

Kinderen lopen de avond voor Driekoningen in groepjes van drie verkleed met een kroon langs de deuren, één van hen heeft een zwartgemaakt gezicht. Ze dragen daarbij lampionnen en zingen de volgende woorden:

Drie koooningen, drie koooningen,

geef mij nen nieuwen (h)oed.

Mijnen ouwen is verslee-eeten,

mijn moeder mag 't nie wee-eeten.

Mijn vader heeft het geld,

op de toonbank neergeteld.

Als beloning voor het zingen krijgen ze eten, snoep en geld. De lampionnen zijn een overblijfsel van een oude heidense gewoonte, waarin men fakkels droeg om boze geesten te verjagen. Het snoepgoed dat werd uitgedeeld stamt van heidense offermalen. De boon in de koek en het kaarsjespringen zijn ook afgeleid van heidense gebruiken. De Germanen mochten in de twaalf nachten van de nieuwjaarsfeesten geen peulvruchten (hun hoofdvoedsel) eten en de 'heilige boon' betekende het einde van die vasten.

In huis werd Driekoningen met eten, drank en gezang gevierd. Bekend is het Koningsbrood of koningentaart die men bakt: er wordt een bruine boon of  een muntstuk in verstopt en degene die hem vindt is die dag "koning(in)".

Bron: Wikipedia

Hier in mijn stad gaan de kinderen niet langs de deuren. Drie koningen leeft hier niet zo, al hoor je nog wel eens zeggen dat 'de kerstboom toch echt weg moet zijn voordat het Driekoningen is!'

De mijne is weg...

 

 


 

 

Plaats je reactie

Comments

No one has commented on this page yet.

RSS feed for comments on this page | RSS feed for all comments