Knipoogjes op je bord… zwart-oog boontjes zijn lekker!

Gepost door: Corry Gepost op: 1 november 2009 | 1 Reacties

Tags: , , ,

Ik ben dol op winkelen in de Griekse supermarkten, vooral de wat grotere. Ik ga dan ook nooit naar huis zonder daar flink ingeslagen te hebben. Om zo ook thuis nog in Griekse culinaire sferen te kunnen blijven. Járen geleden stonden de zwart-oogboontjes altijd op mijn lijstje. Sinds enkele jaren heb ik ze ook in winkels hier in de buurt ontdekt en ga ik er dus niet meer aan slepen.

Ik vind de zwart-oogboontjes niet alleen lekker maar ook erg leuk. Ze staan heel decoratief in een glazen pot en ik word er vrolijk van als ik ze zie. Op de een of andere manier geven al die boontjes je voortdurend een knipoogje vanuit hun glazen huis. En, het wordt winter. Dat was vanmiddag goed te merken. Het is dan nog wel niet koud, maar donker en regenachtig in elk geval wel. Het wordt weer tijd voor gedroogde peulvruchten. Kikkererwten, gigantes (boterbonen), witte bonen en zwart-oogbonen zijn mijn favorieten.

Peulvruchten groeien in de gebieden rond de Middellandse Zee in overvloed en worden daar dan ook als basisvoedsel beschouwd. Op veel Griekse eilanden is de bereiding bijna tot kunst verheven. Niet vreemd, want op karige eilandbodems groeit niet zoveel en vooral in barre tijden sleepten peulvruchten de eilandbewoners er doorheen. Na de eerste regens worden de peulvruchten ingezaaid. Vervolgens moeten ze het gewoonlijk doen met het weinige hemelwater dat er valt. Maar gelukkig zijn de planten niet zo veeleisend (zoals menig toerist wel is..). Voor peulvruchten is het vooral belangrijk dat ze na de bloeiperiode in het voorjaar voldoende water krijgen, zodat de vruchtaanzet niet uitdroogt. Te weinig regen of zelfs totaal uitblijven kan de hele oogst vernietigen. (Bron: Culinaria Griekenland)

Een kennis mailde mij een verhaal over hoe dat zwarte plekje op dat boontje komt:

Het boontje had als kind hele erge honger.
Toen heeft het teveel gegeten en is zijn buikje uitgescheurd.
Zijn moeder wilde het dichtnaaien, maar de witte garen was op.
Dus toen hebben ze hem met zwarte garen dichtgenaaid. Wink

De boontjes komen oorspronkelijk uit de tropen en hebben een heerlijke zacht-zoete smaak. Anders dan gedroogde witte bonen hoeven de zwart-oogboontjes niet van te voren 12 uur te weken in water, ze kunnen meteen worden verwerkt (al zie je in sommige recepten een advies ze 2 uur te laten weken; maar echt nodig is het niet). Dus.. ben je vergeten witte bonen de avond er voor in het water te zetten, pak gerust zwart-oogboontjes!

De boontjes zijn geschikt voor soepen, stoofschotels en salades. Van dit laatste heb ik twee voorbeelden hieronder geplaatst. Volgend weekend ga ik ze in een soep verwerken; mocht het geslaagd zijn zal ik het recept er nog onder plaatsen.

De voedingswaarde per 100 gram: 340 calorieën, 2 gram vet, 23 gram eiwit, 61 gram koolhydraten.

Zwart-oogbonensalade met rucola

Nodig voor 4 personen: 275 g zwart-oogboontjes - 5 lente-uitjes, in ringen - 1 handvol rucola - 3 to 4 el gehakte verse dille - ruim 1 dl goede olijfolie - sap van 1 citroen - 10 zwarte olijven (eventueel) - zout en versgemalen zwarte peper. Eventueel wat blaadjes sla voor het opdienen.

Spoel de bonen in een zeef af met koud water. Breng ze in een pan met koud water aan de kook, laat heel even zacht doorkoken en giet ze dan af. Zet de bonen weer op, met vers koud water en een snufje zout (om te voorkomen dat ze tijdens het koken uiteenvallen).

Breng het water aan de kook. Draai het vuur iets lager en kook de bonen gaar in ca. 30 minuten. Let goed op en haal de pan van het vuur zodra de bonen papperig dreigen te worden.

Giet de bonen af. Vang 5-6 el van het kooknat op in een kommetje. Stort de bonen in een groet kom. Voeg er meteen de overige ingrediënten aan toe en schenk het opgevangen kooknat erbij. Schep alles goed door elkaar. Serveer het gerecht meteen of zet het even weg tot het lauw is. Geef er eventueel kropsla bij. Eet bijvoorbeeld met wat ciabatta of bruin stokbrood.

Omdat ik niet zo olijven hou, maak ik deze salade altijd zonder olijven. Maar in het originele recept (uit: De Griekse keuken thuis - Rena Salaman) hoort het er wel in.

Zwart-oogbonensalade met snijbiet

Nodig voor 4 personen: 200 g zwart-oogbonen - 450 g snijbiet - 2 el citroensap - olijfolie - peterselie - zout en versgemalen zwarte peper.

Was de bonen grondig en breng ze in een afgedekte pan met ruim water aan de kook. Draai het vuur laag, laat de bonen 20 minuten zachtjes koken, giet ze af, spoel ze grondig en zet ze met vers water opnieuw op het vuur. Voeg wat zout toe en laat de bonen nogmaals 30 minuten koken op matig vuur. Was in de tussentijd de snijbiet, verwijder slechte delen en snijd de groente in stukken. Schep de snijbiet 5 minuten voor het einde van de gaartijd door de bonen en laat het geheel slinken. Giet bonen en snijbiet vervolgens af en laat ze goed uitdruipen. Schik alles op een schaal, breng op smaak met zout en peper en bespreknkel het gerecht met citroensap en olijfolie. Strooi er peterselie over en serveer warm met versgebakken ciabatta.

Binnenkort méér over kikkererwten. Ik heb me laten vertellen dat dit een wel zéér gezond basisvoedsel is!

 


 

 

Plaats je reactie

Comments

  • Great site. I add this Post to my bookmarks.

    Posted by Acropolis, 01/02/2013 2:44pm (8 years ago)

RSS feed for comments on this page | RSS feed for all comments